Zákazníci
1. Připoutání zákazníka vytvořením vysokých nákladů přechoduPočítačová vazba mezi zákazníkem a dodavatelem způsobuje tentokrát z pohledu z druhé strany připoutání zákazníka a ztěžuje jeho případný přechod k jinému dodavateli. Takový přechod by vyžadoval značné investice do hardwaru, softwaru, školení pracovníků v užívání nového systému apod. Americká společnost Sears provozující řetězec supermarketů a obchodních domů zavedla vlastní kreditní karty, které dnes využívá na 60% amerických domácností. Připoutala si tak své zákazníky, s jejichž stabilními výdaji může dlouhodobě počítat. 2. Připoutání zákazníka monitorováním jeho potřebPodstatou tohoto mechanizmu je vytvoření co nejdokonalejšího informačního systému o zákazníkovi, o vývoji jeho potřeb. Tyto informace se pak využijí při reklamě, zaměření marketingu, hledání inovací výrobků a forem jejich distribuce. Zásilková obchodní společnost Quelle využívající k reklamě a náboru nových zákazníků svou databázi klientů je toho příkladem.
Substituty
1. Zavádění nových výrobků na trhJasným příkladem úspěšného zavádění nových výrobků založených na informačních technologiích na trh jsou počítačové hry, které dnes pro své producenty představují ohromný zdroj zisku. To ovšem platí o softwaru vůbec, což dokládá fakt, že vlastně nejbohatším mužem planety je Bill Gates, majitel softwarové firmy Microsoft. 2. Počítačově přidaná hodnota produktůPříkladů mechanizmu přidání hodnoty výrobku nebo služby pomocí informační technologie může být bezpočet. Od moderních domácích spotřebičů, přes počítači vybavené automobily, informační katalogy doplňující řadu produktů, k nabídce využití expertních systémů. Britská společnost ICI nabízející mimo jiné chemické přípravky k ochraně rostlin (fungicidy) vyvinula expertní systém instalovaný na terminálové síti, který napomáhá farmářům k identifikaci chorob v rostlinné výrobě podle zadaných příznaků a doporučuje aplikaci přípravků dodávaných touto firmou.