Analýza citlivosti
Těmito faktory jsou, resp. mohou být:T – tržby (domácí, zahraniční)N – náklady (materiál, energie, práce, resp. mzdy, ostatní)I – nové investice (jednotlivé třídy dlouhodobých aktiv).Je zřejmé, že vývoj hodnot kriteriální proměnné je funkcí těchto faktorů, např. NCF = f(T,N,I).
Analýza bodu zvratu
Analýza bodu zvratu je určitým druhem analýzy citlivosti. Za vlivový faktor se považuje objem výroby, resp. % využití kapacity.Účelem modelu BZ je stanovit souřadnice tzv. „bodu zvratu“. Bodu zvratu je dosaženo při takovém objemu výroby, při kterém se celkové náklady (součet variabilních a fixních nákladů) rovnají tržbám. Při nižším objemu výroby je rozdíl „tržby – celkové náklady“ záporný (ztráta), v bodu zvratu se tento rozdíl rovná nule, při vyšším objemu výroby je kladný (zisk). Bod zvratu se určuje, resp. analýza bodu zvratu se provádí, zvlášť pro každý výrobek, nebo vhodnou výrobkovou agregaci. Hlavními vstupy modelu BZ jsou:– jednotková prodejní cena výrobku,- variabilní náklady na jednotku výroby,- fixní náklady.Výstupy jsou příslušné hodnoty souřadnic bodu zvratu a jeho okolí, a to v tabulkové i grafické formě.