Model „SSK“
Zahrnuje komponenty, resp. globální faktory strategické změny:S – strategie,S – struktura včetně systémů,K – kultura včetně stylu řízení, spoluzaměstnanců a jejich dovedností.Jednotlivé komponenty se definují následovně:Strategie je záměrné nebo vynucené rozhodnutí o dalším vývoji organizace, který je možný z hlediska vnějšího prostředí; strategie vymezuje změny v působnosti a aktivitách hlavních vnitřních oblastí a usiluje o zachování nebo zvýšení schopnosti organizace.Struktura je vnější formální podoba vztahů a vazeb rolí a skupin činností uvnitř organizace.Kultura je soubor hodnot, postojů, mínění a způsobů chování lidí vytvářející jedinečnost organizace.Mezi těmito globálními faktory existují silné korelační závislosti, které jsou z hlediska teorie praxe řízení výrazné, prokazatelné a s konkrétní obsahovou náplní – viz obr.Obsahová náplň se stručně vymezuje následovně:Vůdcovství je živé a symbolické, v manažerském týmu nebo v osobě manažera ztělesněné pojetí „jak u nás děláme věci“.Paradigma vyjadřuje představu „jak u nás děláme věci“; je „prámem“, „vorem“ spojujícím „tvrdé“, hmatatelné organizační procesy s procesy „měkkými“, nehmatatelnýmiPojem paradigma je svým původem spjat s pojmovým aparátem společenských věd, zejména filosofie. Paradigma se zpravidla vztahuje k určité epoše, v níž se stává vůdčí světonázorovou orientací. Paradigma je určitá teoretická koncepce, která se rozšířila za hranice svého původního oboru a i tam ovlivňuje způsob nazírání na problémy, jejich vysvětlení a řešení. Poslání vyjadřuje účel, cíl a hodnoty organizace a definuje obory podnikání a očekávané odměny zúčastněných.