Grafické systémy
– firma APPLE MACINTOSH
– práce s okny, myší, ikonami, roletové nabídky
80. léta – grafické uživatelské rozhraní pro Windows i Apple
Bitmapová a vektorová grafika:
1.) bitmapové (rastrové) grafické editory
– podržení – vůdčí představitelé (Adobe Photoshop, Paint Brush)
– určeny pro retuše obrázků, ořezávání, konverze
– výhoda: s každým bodem lze pracovat samostatně jako s objektem
velikost rastru musí korespondovat s rozlišením výstupních zařízení
– každému bodu je přiřazen jistý počet bitů (monochromatické – stačí 1 bit 0 nebo 1), 256 odstínů šedí – 8 bitů/1bod, True Color 16 mil. 750 tis. – 24 bitů/1bod
– problémy:
exponenciálně vzrůstají nároky na paměť s růstem požadavků na barvy a rozlišení
chceme-li měnit velikost obrázku, pak to působí značné obtíže (zrnitost, rozostření, změna barevných poměrů – šedne, stává se méně kontrastním)
– komprese: hledisko paměťové i rastrové zpracování
-metody: RLE – obecně použitelné při kompresi jakýchkoliv
dat (kompresní poměr 1/8 u černobílých obrázků), je snadno instalovatelná a využitelná
– princip rozložení obrázku na body, tvorba řetězců shodných bodů (2 byty)
HUFFMANOVO kódování – založena na vyhledávání
oblastí stejných parametrů (př. slovo ekonom – přiřadí mu č. 1)
LZW – sekvenci znaků se přiřadí symbol
– specifické techniky:
– se ztrátou informace – využití nedokonalosti lidského
zraku (metoda průměrování barevných odstínů)
– bez ztráty informace