Konkurence
1. Změna konkurenční základny cestou soutěžeInformační technologii lze využít k zesílení konkurenčního tlaku. Letecké společnosti, které jako první zavedly automatizovaný rezervační systém nabízející zákazníkům podstatně rychlejší a komplexnější služby, vytvořily pro konkurenci situaci, kdy byly nuceny investovat do stejného systému. V opačném případě tyto společnosti v konkurenčním boji neobstály (konkrétně to byl skutečný případ americké Frontier Airlines). 2. Změna konkurenční základny cestou spolupráceZlepšení vzájemné spolupráce mezi konkurenty lze také dosáhnout pomocí informačních technologií. Mohou to být například společně využívané systémy řešící řetězce výpočtů daně z přidané hodnoty, sdílené databáze obsahující seznamy neseriózních a neplatících zákazníků apod.
Poziční koncepty
Poziční koncepty vedou k tomu, aby řídící pracovníci pochopili, jakou úlohu (pozici) má mít informační systém v daném podniku. Mezi ně patří koncepty objasňující· rozsah významu informačních technologií pro podnikání· sektorový charakter aplikací informačních technologií· dosavadní vývoj v dané organizaci.McFarlanova a McKenneyova strategická mřížka (viz kapitola 1.1) pomáhá manažerům pochopit dynamiku vývoje v oblasti informačních technologií, rozsah jejich významu v současnosti i do budoucna.