Objekty strategické řízení
Základem strategického řízení je určení podnikání firmy ve vztahu k trhu a k produkci.
Na tomto základě jsou vymezeny objekty strategického řízení:
Strategická podnikatelská (obchodní) oblast (SPO)
¨ je základem pro hodnocení a přípravu pozice firmy na trhu¨ jde o segment podstatného okolí, ve kterém firma podniká, nebo by mohla podnikat v budoucnu¨ slouží pro prozkoumání pozice firmy s ohledem na změny v technologiích, výnosech, stabilitě, konkurentech a dalších podstatných faktorech
Strategické podnikatelské (obchodní) jednotky (SPJ)
¨ strategické řízení dělí podnik vzhledem ke své orientaci na trh do strategických podnikatelských jednotek¨ výrobu (výrobky) podniku lze postupně dekomponovat dle shody základních rozlišovacích znaků do SPJ, které se realizují v 1 nebo více SPO, tzn. dle shody v oblasti:· zákazníků, jejich charakteru a potřeb (měly by přinášet všem stejný užitek, např. domácnost X velkoodběratel el. energie)· cenové a kvalitativní úrovně výrobků ve vzájemné závislosti (levné a nekvalitní X drahé a kvalitní)· shodného typu trhu · shodného okruhu konkurentů na daném trhu· shodné technologie a stupně rozpracování· vliv produkce produktu na existenci jiného výrobku (synergický efekt)